zaterdag 13 januari 2018 / NPO1 /

Televisie / Kassa

Geweld en gokken tijdens het spelen van kinderapps op telefoon

Probleem
De redactie van Kassa wordt getipt door een kijker, wiens dochter geconfronteerd wordt met gewelddadige beelden tijdens het spelen van een op het eerste oog onschuldig spelletje.

020_Gamereclame from Evelien Vehof on Vimeo.

Kassa neemt de proef op de som en downloadt meerdere apps van verschillende ontwikkelaars, met als gemeenschappelijke deler de leeftijdscategorie 4+. Zo testen we het spelletje Balls Race van Ketchapp, A Baby Dino’s Run van Top Free Games Factory en de spelletjes Dune, Fire Up! en Snake VS Block van ontwikkelaar Voodoo.

 

Geweld en gokken
Tijdens het spelen krijgen we regelmatig reclames te zien voor andere games. Als we na een uurtje spelen de balans opmaken, komen we tot de ontdekking dat bij alle vijf de spelletjes zowel gewelddadige video’s als games met gokelementen worden vertoond tussen het spelen door. Deze advertenties zijn niet direct weg te klikken.

Het betreft onder meer video’s waarin mensen op straat worden doodgeschoten. Ook zien we hoe een onschuldige vrouw op straat wordt gekidnapt en een pistool tegen haar hals gedrukt krijgt. Verder zien we een close-up van een kogel die zich in het achterhoofd van een kale man boort.Daarnaast wordt er veel reclame gemaakt voor games met gokelementen. Onder meer poker, roulette en gokmachines staan centraal in deze spelletjes.

 

Gebrek aan toezicht

De makers van apps voor kinderen moeten zich houden aan de zogeheten Kinder- en Jeugdreclamecode van de Stichting Reclame Code. Zij zijn echter geen toezichthouder. De Reclame Code Commissie doet wel uitspraken wanneer er individuele klachten worden ingediend.

 

Reclames in games behoren evenmin tot het takenpakket van het Commissariaat voor de Media. Het in Brussel gevestigde PEGI verzorgt wel het leeftijdsclassificatiesysteem, maar ook zij houden geen toezicht. Dirk Bosman laat ons weten: “Het gaat niet alleen om het leeftijdslabel (dat enkel iets zegt over de geschiktheid van de inhoud van een game of app), maar ook om het beoogde publiek. [..] Over die twee dingen weet de ontwikkelaar van de game of app het meest, dus hij of zij draagt daar een belangrijke verantwoordelijkheid.”

 

Reactie ontwikkelaars
Uiteraard vragen we de ontwikkelaars van de apps om een inhoudelijke reactie. Ondanks meerdere pogingen hebben Ubisoft Press (moederbedrijf van Ketchapp) en Top Free Games Factory ons ten tijde van de uitzending nog niets laten weten.

Voodoo vertelt ons dat ze advertentieruimte verkopen aan zogeheten ‘regies’, zoals Google Adverts en Facebook Ads. Ze geven daarbij aan wat de leeftijdsclassificatie is van hun game en wat de richtlijnen zouden moeten zijn. Naar aanleiding van het onderzoek van Kassa heeft Voodoo de leeftijdsclassificatie van alle drie de spellen voorlopig aangepast naar 12+. Ook zullen ze in gesprek gaan met hun partners om de advertenties beter af te stemmen op hun games en de leeftijd van de spelers.

Ongepaste reclames
Kassa heeft over bovenstaande games klachten ingediend. De Reclame Code Commissie zal zich hier binnenkort over buigen en uitspraak doen. Heb jij ook een klacht over reclamefilmpjes die volgens jou niet geschikt zijn voor kinderen? Dan kun je dat hier melden.